Cazibədar, əzəmətli Xan qızı
...Siyasi gərginliklər artdığı bir dövrdə xan ailələri üzərində nəzarətin gücləndirilməsi, baş verən faciələr, bitib-tükənməyən qayğılar... Həyat onu dönə-dönə sınağa çəkdi. Taleyinə yazılanların, başına gələnlərin ən ağırı isə on altı yaşlı oğlu Mir Abbasın itkisi oldu. Mehdiqulu xanın yeganə övladı, Azərbaycanın gözəl Qarabağının igidlər yetirmiş Cavanşirlər nəslinin mərdanə qızı Xurşudbanu Natəvan bu dünyadakı dərdlərin ən ağrılısını yaşadı. Övlad dərdi dərmanı olmayan könül yarasına döndü. Qüssəsi, kədəri həzin-həzin misralarından boy verdi. Qələmlə, kağızla dərdləşdi:
Yenə ya rəb, nə qəmgindir mənim bu şad olan könlüm,
Rumuzi-eşqdən agah olub, ustad olan könlüm.
- dedi. Bir də dərdini, kədərini çəkdiyi rəsmlərdə ifadə etdi...
Qarabağ xanlığında böyük nüfuza malik, nəsil-nəcabətinə, şəcərəsinə sadiq, mətanətli Xan qızının ömrünün son illəri belə keçdi. Dərdləri məhzun baxışlarında, qüssəli qəlbində yurd saldı. Amma o, bu faciələrin içərisində də öz mübarizliyini, mətinliyini qoruyub saxladı. El-obasını, xalqını düşündü, əlindən gələn köməyi ehtiyacı olanlardan əsirgəmədi.
Taleyi keşməkeşli, mənəvi yükü ağır olan Xan qızını tarix yaddaşında belə saxladı. XIX əsrdə yaşayıb-yaratmış Azərbaycan ədəbiyyatının istedadlı nümayəndələri arasında öz dəst-xətti ilə seçilən Xurşudbanu Natəvana yeni ömür - abidə ömrü vermək istəyən heykəltaraş da bütün bunları nəzərə almalıydı...
Bakı XX əsrin ortalarında...
1950-ci illər idi. Böyük Vətən müharibəsinin acı nəticələrini aradan qaldırmaq üçün SSRİ-nin tabeliyində olan bütün respublikalarda həyata keçirilən quruculuq işləri davam etdirilirdi. O zaman Azərbaycanın paytaxtında da nəzərəçarpan işlər görülürdü. Bakı şəhər İcraiyyə Komitəsinin sədri Əliş Lənbəranski heykəltəraşlığın inkişafına və şəhərdə abidələrin ucaldılmasına da xüsusi diqqət göstərirdi. Yeni-yeni memarlıq və heykəltəraşlıq nümunələri şəhərlərin hüsnünü bəzəyirdi.
Böyük coşğu ilə həyata keçirliən işlər istedadlı heykəltəraşlara həm öz bacarıqlarını nümayiş etdirməyə, həm də arzularını həyata keçirməyə meydan verirdi. Onlardan biri də Ömər Eldarov idi. O, Azərbaycan Rəssamlıq Məktəbinin heykəltəraşlıq bölməsini bitirdikdən sonra Leninqrada (indiki Sankt-Peterburq) gedərək İ.Y.Repin adına Rəngkarlıq, Heykəltəraşlıq və Memarlıq İnstitutunun heykəltəraşlıq fakültəsində təhsil aldı. Bakıya qayıtdıqdan sonra böyük həvəslə çalışan gənc heykəltəraş çox keçmədi ki, həmkarlarının rəğbətini qazandı. Onu Azərbaycan Bədii-İstehsalat Kombinatı nəzdində fəaliyyət göstərən bədii şuraya üzv seçdilər.
Bir gün rəssam Heydər Cabbarlı öz əsərini şuraya təqdim etdi. O, yağlı boya ilə çəkdiyi portretdəki milli geyimli qadının Xurşudbanu Natəvan olduğunu dedi. Heydər Cabbarlı şairənin şəklinin geniş yayılmadığını nəzərə alaraq onun tək və övladları ilə çəkdirdiyi fotoları da gətirmişdi. Beləcə, şura üzvlərini çətinlikdən qurtardı. Onlar bu fotoları Heydər Cabbarlının çəkdiyi rəngkarlıq əsəri ilə müqayisə edərək nəticədən razı qaldılar.
Qızıl Fonda daxil edilən əsər
Bədii şuranın həmin toplantısı Ömər Eldarov üçün unudulmaz oldu. Fotolardakı qadın nüfuzedici baxışları, vüqarlı duruşu ilə gənc heykəltəraşı öz cazibəsinə saldı. Natəvanın heykəl-portretini yaratmaq fikrinə düşən Ömər Eldarov Nizami adına Ədəbiyyat Muzeyinin foto-arxivindən Heydər Cabbarlıda gördüyü fotoların sürətini aldı və işə başladı. Şairənin portretini gildən hazırladıqdan sonra onu mərmərdə yondu.
Həmin günlərin birində heykəltəraşların çalışdığı emalatxanaya Azərbaycan SSR Ali Sovetinin sədri Mirzə İbrahimov gəldi. Məqsədi paytaxtda ucaldılacaq başqa bir abidənin hazırlığına baxmaq idi. Xurşudbanu Natəvanın mərmər üzərində təsvirini də gördü. Ömər Eldarovun əsərini çox bəyənən Mirzə İbrahimov o vaxtadək Bakıda Xan qızına heykəl qoyulmadığını söylədi. Belə bir abidə hazırlamaq üçün istedadına inandığı gənc heykəltəraşın razılığını aldı.
Ömər Eldarov abidə üzərində dörd il çalışdı. Görkəmindən məğrurluq, qürur yağan qəhrəmanının gözlərindəki lal kədər gənc heykəltəraşa güclü təsir göstərmişdi. Bu təəssüratlarla o, Xurşudbanu Natəvanın mənəvi çırpıntılarını, mübarizliyini, sevgi və kədərini böyük ustalıqla təsvir etdi. Müəllif çətin bir işin öhdəsindən gəldi. Şairənin heykəlində həm milli xüsusiyyətlər, həm də müsəlman qadınlarına xas cəhətlər əksini tapdı.
Yer seçimi də maraqlı və diqqətçəkici oldu. Şairənin abidəsi paytaxtın mərkəzi küçələrinin kəsişməsində qoyuldu. Ətrafında klassik memarlıq nümunələrinin olması əsərlə uyumluluq yaratdı. Nəhəng kinoteatrın fonunda da heykəl görünməz olmadı. Əksinə, öndən baxanda kinoteatr sanki heykəlin bir hissəsinə, onu tamamlayan elementə çevrildi.
Şairənin abidəsi o qədər də hündür olmayan binaların əhatəsində, "Azərbaycan” kinoteatrının fonunda bütün gözəlliyini, cazibədarlığını nümayiş etdirə bildi. Əsəri ərsəyə gətirənlər - heykəltəraş Ö.Eldarov, memarlar E.İsmayılov və F.Leonteva üzərlərinə götürdükləri vəzifəni diqqətlə, dəqiqliklə yerinə yetirdilər. Dar küçələrin ölçüsünə uyğun olaraq çox da uca qurulmayan heykələ hansı rakursdan baxılsa, görüm nöqtəsi zəifləmir. Millilik yalnız Xan qızının dəbdəbəli paltarında, kəlağayısında, əlindəki qələmdə əks olunmadı. Abidənin yerləşdirildiyi qranit kürsülük də milli ornamentlərlə bəzədildi.
1960-cı ildə abidənin açılış mərasimi keçirildi. Əsər yalnız müəllifinin - görkəmli heykəltəraş, akademik Ömər Eldarovun deyil, bütövlükdə Azərbaycan heykəltəraşlığının şah əsərlərindən biri oldu. Mütəxəssislər tərəfindən yüksək dəyərləndirilən abidə heykəltəraşlıq sənətimizin Qızıl Fonduna daxil edildi. O vaxtdan təsviri sənətin müxtəlif növlərində Xurşudbanu Natəvana həsr olunan neçə-neçə əsər yaradılsa da, bu abidə birinciliyini saxladı.
Paytaxtın əbədi sakinlərindən biri
Bu gün də Bakının izdihamlı yerlərindən birində qərar tutmuş "Xurşudbanu Natəvan” abidəsi Şərq qadınının ruhundakı nəcibliyi, incəliyi, hassaslığı nümayiş etdirir. Beləcə, şairə altmış ilə yaxındır ki, paytaxtın ən gözəgəlimli yerlərindən birində öz möhtəşəm kürsüsündə əyləşərək gəlib-gedənləri "seyr edir”. Sanki indicə canlanacaq və duyğularını kağıza köçürəcək. Bu misraları pıçıldayacaq:
Qoyubdur intizarında, necin gəlməz, necin gəlməz?
Həmişə ahu zarında, necin gəlməz, necin gəlməz?
Beləcə, fikir dəryasına qərq olmuş Xan qızı öz düşüncələriylə baş-başadır. Axıb keçən zamana qoşulmuş insanlar yanından ötüb keçirlər. O isə öz yerindədir. Hər zamankı kimi gözəl, cazibədar, əzəmətlidir...
Zöhrə FƏRƏCOVA,
"Azərbaycan”
Digər Xəbərlər
QƏZETİN ÇAP VERSİYASI
XƏBƏR LENTİ Bütün xəbərlər
Mahmud Abbas yeni hökumətin tərkibini təsdiqləyib
28 Mart
ABF rəsmisi: "Böyük İpək Yolu" turnirinin Bakıda keçirilməsi boksun ölkəmizdə inkişafının təzahürüdü...
28 Mart
Manə Mollayeva : Xallar əldə etmək üçün vuruşacağıq
28 Mart
Yekun qərar qəbul edilməyib - Emin Ağalarov
28 Mart
Əcnəbi tələbələr Quba Soyqırımı Memorial Kompleksini ziyarət ediblər
28 Mart
Gürcüstan iqlim dəyişikliyi ilə mübarizəyə 3,7 milyard lari xərcləyəcək
28 Mart
Biz unutmuruq, tarix də unutmasın...
28 Mart
Taksilərin texniki göstəriciləri, daxili və xarici tərtibatına dair tələblər təsdiqlənib ...
28 Mart
BMT-nin İnkişaf Proqramı ilə gələcək əməkdaşlığa dair fikir mübadiləsi aparılıb
28 Mart
Dövlət orqanlarında vakant inzibati vəzifələrin tutulması məqsədilə daxili müsahibə elan edilir ...
28 Mart
DİQQƏT ÇƏKƏNLƏR
Bütöv Azərbaycanın Zəfər tonqalı20 Mart 2024
Parçalanmış dünyanın bərpasına töhfə19 Mart 2024
QHT-lərin maliyyə tələbi Agentliyin illik qrant büdcəsindən 4 dəfə çoxdur - MÜSAHİBƏ18 Mart 2024
Prezident İlham Əliyev və NATO-nun Baş katibi Yens Stoltenberq mətbuata bəyanatla çıxış ediblər YE...17 Mart 2024
Fransa növbəti dəfə ifşa olundu16 Mart 2024
ÇOX OXUNANLAR
Xoş niyyətlər bayramı20 Mart 2024
Azərbaycan Qafqazda sülhü də bərqərar edəcək19 Mart 2024
Prezident İlham Əliyev Xankəndi şəhərində Novruz tonqalını alovlandırıb və Azərbaycan xalqını bayram...18 Mart 2024
Natəvanın heykəlinə qarşı vandalizm Fransa tarixinin utancverici hadisəsidir17 Mart 2024
Bakı Forumunda Azərbaycanın COP29-a evsahibliyi etməsi dəstəkləndi16 Mart 2024
Hücum diplomatiyasından hücum taktikasına14 Mart 2024
OXUCU MƏKTUBLARI
NƏŞRLƏRİMİZ
BAŞ REDAKTORDAN
Hamımızın Azərbaycan adlı bir Vətəni var! Qoynunda dünyaya göz açdığımız, minbir nemətindən dadıb isti qucağında boya-başa çatdığımız bu əvəzolunmaz diyar azərbaycanlı adını qürur və iftixarla daşıyan hər kəs üçün müqəddəs və ülvidir.
Müzəffər Ali Baş Komandan İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə Azərbaycan Ordusu Vətən müharibəsində zəfər çalaraq erməni işğalçılarını kapitulyasiyaya məcbur etdi, düşməni qovaraq ərazi bütövlüyünə nail oldu.
Bununla da Azərbaycan yeni inkişaf dövrünə qədəm qoydu.
Bu dövrdə dünyada mürəkkəb və ziddiyyətli proseslər davam etməkdədir!
Hələ də dünyada ədalətsizliklər mövcuddur!
Hələ də dünyada ikili standartlar var!
Hələ də dünyada güclülər zəiflərin haqqını tapdalamaq istəyir!
Odur ki, biz daima güclü olmalıyıq.
Güclü olmağın əsas şərti isə bizim birliyimizdir!
Dünyanın harasında yaşamağımızdan, hansı sahədə çalışmağımızdan asılı olmayaraq, əlbir və əlaqəli fəaliyyət göstərməyi bacarmalıyıq.
Azərbaycan naminə, onun dünyada yeri, yüksək nüfuzu uğrunda daim birlikdə mübarizə aparmalıyıq.
Yalnız bu halda anamız Azərbaycanı qoruya, yüksəldə və hamımız üçün qürur mənbəyinə çevirə bilərik.
Ulu yurdumuzun adını daşıyan "Azərbaycan" qəzeti də bu amala xidmət edir.
Əziz azərbaycanlılar! Sizi Azərbaycan naminə, övladlarımızın firavan və xoşbəxt gələcəyi uğrunda əlbir və əlaqəli fəaliyyətə çağırıram!